Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Τρίτη 13 Ιανουαρίου 2015

Μαθαίνω τους χάρτες και την Εύβοια

1.      Τίτλος : «Μαθαίνω τους χάρτες και την Εύβοια»                  

Στάμου Αρετή, Δασκάλα ΠΕ70,  11ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας, ΣΤ΄ Τάξη

Το σενάριο αφορά το γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας  της Ε΄  τάξης, Ενότητα Α με τίτλο «Οι χάρτες. Ένα εργαλείο για τη μελέτη του κόσμου»

Το θέμα είναι οι χάρτες και είναι συμβατό με το Α.Π.Σ. και το Δ.Ε.Π.Π.Σ.,  αφού αποτελεί θεματική ενότητα  του μαθήματος της Γεωγραφίας της Ε΄ τάξης Δημοτικού και οι στόχοι που παρατίθενται στη συνέχεια είναι σύμφωνοι με το Πρόγραμμα Σπουδών  του συγκεκριμένου μαθήματος.

Το συγκεκριμένο σενάριο αφορά την ενότητα Α΄  της Γεωγραφίας  της Ε΄  τάξης με τίτλο «Οι χάρτες. Ένα εργαλείο για τη μελέτη του κόσμου». Η συγκεκριμένη ενότητα αναφέρεται στους χάρτες, τα είδη χαρτών, στα στοιχεία της ταυτότητας του χάρτη και στον προσανατολισμό με τη βοήθεια του χάρτη. Η δασκάλα για να προσεγγίσει και να αναλύσει τη συγκεκριμένη διδακτική ενότητα θα χρησιμοποιήσει κείμενα, χάρτες, εικόνες  και βίντεο που αφορούν την Εύβοια.
Στο παρόν σενάριο αποτελεί καινοτομία η σύνδεση της διδακτικής ενότητας με το  νησί της Εύβοιας, που είναι και ο τόπος  των μαθητών. Τα κείμενα, οι  χάρτες και οι εικόνες  που επιλέγονται για το σενάριο και θα βοηθήσουν στη διδασκαλία των διάφορων εννοιών, έχουν θέμα το νησί της Εύβοιας.
Επιπρόσθετα καινοτομία αποτελεί η διαθεματική προσέγγιση το θέματος. Έτσι, το μάθημα της Γεωγραφίας συνδέεται με την Ιστορία, τα Μαθηματικά, τη Μουσική και  τη Γλώσσα (Ματσαγγούρας, 2003).
Ακόμα μία καινοτομία στο συγκεκριμένο σενάριο είναι πως η διδασκαλία θα πραγματοποιηθεί σε ένα περιβάλλον μάθησης όπου οι Τ.Π.Ε. θα χρησιμοποιηθούν σε μεγάλο βαθμό. Συγκεκριμένα η διδασκαλία θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα με τη χρήση διαδραστικού πίνακα  και στο εργαστήρι πληροφορικής του σχολείου.  Η χρήση του Η/Υ και των διάφορων λογισμικών που θα χρησιμοποιηθούν θα διευκολύνουν και θα ενισχύσουν τη μαθησιακή διαδικασία, θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον των μαθητών, αφού υποστηρίζουν δραστηριότητες ανακαλυπτικού και διερευνητικού χαρακτήρα. Οι Τ.Π.Ε. θα αξιοποιηθούν στο μέγιστο, ως μέσο διδασκαλίας κι εργασίας των μαθητών, αλλά και ως μέσο υλοποίησης  συγκεκριμένων μαθησιακών στόχων.  Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες που προτείνονται συμβάλλουν στην καλλιέργεια της δημιουργικής έκφρασης και της κριτικής σκέψης, καθώς στην απόκτηση στάσεων και δεξιοτήτων απέναντι σε προβληματικές καταστάσεις (Σολομωνίδου, 2003. Ράπτης, Ράπτη, 2001).
Συγκεκριμένα, θα αξιοποιηθεί το λογισμικό του επεξεργαστή κειμένου (Word), που αποτελεί ένα πολύ δυναμικό εργαλείο για τη διδασκαλία, καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ποικίλους τρόπους. Αποτελεί σε σχέση με τον παραδοσιακό τρόπο γραφής μία νέα μέθοδο  που δίνει τη δυνατότητα της παραγωγής, της βελτίωσης και της διόρθωσης κειμένων, τον εμπλουτισμό τους με εικόνες, πίνακες, σύμβολα, εσωτερικές και εξωτερικές υπερσυνδέσεις, καθιστώντας τα έτσι πολυτροπικά (ΕΑΙΤΥ, 2010.  Ράπτης, Ράπτη, 2001).
Επίσης, θα χρησιμοποιηθεί το λογισμικό παρουσίασης (Power Point), ως μέσο παρουσίασης των εργασιών των μαθητών χρησιμοποιώντας εικόνες, ήχους, χρώμα, βίντεο και κίνηση (ΕΑΙΤΥ, 2010).
Ακόμη, θα αξιοποιηθεί το λογισμικό Google Earth, που παρέχει δορυφορικές εικόνες μεγάλης ευκρίνειας από σε πολλά σημεία της Γης. Δίνεται η δυνατότητα μετάβασης σε κάποιο σημείο του πλανήτη και την ανεύρεση διάφορων στοιχείων γι’ αυτό. Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να εντοπίσουν το νησί τους την Εύβοια, να δουν πώς φαίνεται από τον δορυφόρο  και να εντοπίσουν διάφορες τοποθεσίες. Επίσης, θα χρησιμοποιηθούν και χάρτες από το Google maps, στους οποίους υπάρχουν πληροφορίες για δρόμους, κτίρια και υπηρεσίες του τόπου τους και οι μαθητές θα προσπαθήσουν να εντοπίσουν το σχολείο τους(ΕΑΙΤΥ, 2008).
Επιπρόσθετα, η πλοήγηση των μαθητών στο διαδίκτυο θα τους δώσει τη δυνατότητα μέσω των μηχανών αναζήτησης να αναζητήσουν εικόνες και πληροφορίες για το συγκεκριμένο θέμα. Έτσι, οι μαθητές με την καθοδήγηση, τη στήριξη και την εποπτεία της δασκάλας θα ασκηθούν στη διαδικτυακή αναζήτηση, θα αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και τη δημιουργικότητά τους (ΕΑΙΤΥ, 2010). Ακόμη, θα χρησιμοποιήσουν ηλεκτρονικό λεξικό.
Επίσης, θα χρησιμοποιηθεί το πρόγραμμα  Movie Maker θα δώσει τη δυνατότητα στην εκπαιδευτικό να δημιουργήσει μία ταινία με χάρτες της Εύβοιας παλαιότερων χρόνων, ώστε να τους γνωρίσουν οι μαθητές.  Το πρόγραμμα Jigsaw Planet θα αποτελέσει το μέσο δημιουργίας puzzle με φωτογραφίες της Εύβοιας από την εκπαιδευτικό. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα παρέχει τη δυνατότητα επιλογής αριθμού και σχήματος κομματιών του Puzzle.
Ένα ακόμα λογισμικό που  θα χρησιμοποιηθεί είναι το Inspiration, ένα λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης, που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν, να εκφράσουν και να οργανώσουν τις ιδέες τους.  Το λογισμικό Inspiration δίνει τη δυνατότητα σχεδίασης εννοιολογικών χαρτών με τη βοήθεια έτοιμων βιβλιοθηκών,  διαφόρων  θεμάτων. Κάθε μια από τις βιβλιοθήκες αυτές   περιέχει αρκετές φωτογραφίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη δημιουργία των χαρτών. Επίσης, ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει καινούριες βιβλιοθήκες από τις ήδη υπάρχουσες ή και άλλες που επιθυμεί αυτός με άλλα θέματα. Η χαρτογράφηση των εννοιών είναι ένα δυναμικό γνωστικό εργαλείο, που υποστηρίζει την εκπαιδευτική διαδικασία, προωθώντας νέους μαθησιακούς στόχους και υψηλού επιπέδου γνωστικές ικανότητες με την ανάπτυξη της δημιουργικής και κριτικής σκέψης, την επίλυση προβλημάτων και τη συνεργατική εργασία (MK Prosopsis, 2004-2013). Στο παρόν σενάριο οι μαθητές καλούνται να  συμπληρώσουν, αλλά και να αναπτύξουν περισσότερο έναν εννοιολογικό χάρτη.
Ακόμα ένα λογισμικό είναι αυτό του Ιστορικού Άτλαντα «Centenia», που αποτελεί έναν οδηγό στην ιστορία της Ευρώπης, και της Μέσης Ανατολής από τις αρχές του 11ου αιώνα μέχρι σήμερα (1997). Βασίζεται  σε μια πλούσια ακολουθία χαρτών, παρουσιάζοντας την αλλαγή των συνόρων, την ιστορική διαδρομή όλων των αυτοκρατοριών, βασιλείων και εθνικών χαρτών των προαναφερθέντων περιοχών (Εγχειρίδιο χρήσης Ιστορικού Άτλαντα «Centenia», 2003). Στο συγκεκριμένο σενάριο διδασκαλίας οι μαθητές καλούνται να ορίσουν τη σχετική θέση της Ελλάδας σε σχέση με ορισμένες χώρες.
Επιπλέον, θα χρησιμοποιηθεί το λογισμικό Hot Potatoes με το οποίο η εκπαιδευτικός μπορεί να δημιουργήσει ασκήσεις διαφόρων μορφών (Ασκήσεις πολλαπλής επιλογής, ασκήσεις πολλών επιλογών, ασκήσεις σύντομης απάντησης, ασκήσεις ταξινόμησης, σταυρόλεξα, αντιστοίχιση και συμπλήρωση κενών)  για χρήση είτε μέσω Διαδικτύου είτε μέσω υπολογιστή. Θεωρείται ένα ισχυρό εργαλείο αξιολόγησης της διδασκαλίας, εφόσον οι ασκήσεις διαθέτουν ανατροφοδότηση (Εγχειρίδιο χρήσης Λογισμικού Hot Potatoes).
Ακόμα θα χρησιμοποιηθεί το πρόγραμμα Prezi, μια διαδικτυακή εφαρμογή που επιτρέπει στην εκπαιδευτικό να σχεδιάσει πρωτότυπες, εντυπωσιακές, μη γραμμικές και διαδραστικές παρουσιάσεις, χρησιμοποιώντας για τη δημιουργία της παρουσίασής της κείμενο, εικόνες, βίντεο ή και άλλα πολυμέσα που επιθυμεί. Το Prezi χάρη στην πρωτότυπη και πολύ εύκολη σύνθεση πολυμέσων και κίνησης έχει πολλά θετικά αποτελέσματα στην εκπαιδευτική διαδικασία,  καθώς διατηρεί την ενότητα του περιεχομένου κατευθύνοντας εύστοχα την προσοχή των μαθητών (Θεοχαρόπουλος, Μπίλλα, 2011. Καπανιάρης, 2012). Στο παρόν σενάριο το Prezi θα παρουσιάσει τη νέα γνώση (Ο χάρτης και τα είδη χαρτών, η ταυτότητα του χάρτη, η κλίμακα, ο προσανατολισμός, ο κατακόρυφος και οριζόντιος διαμελισμός).
Επίσης, στο σενάριο θα χρησιμοποιηθεί Ιστοσελίδα (http://arstamou82.wix.com/geografia5 ) που είναι ένα είδος εγγράφου του παγκόσμιου ιστού (www)  που περιλαμβάνει πληροφορίες με τη μορφή κειμένου, υπερκειμένου, βίντεο, εικόνας και ήχου (Wikipedia). Η ιστοσελίδα έχει σχεδιαστεί και υλοποιηθεί από την εκπαιδευτικό που έχει δημιουργήσει το παρόν σενάριο και παρουσιάζει το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί. Οι μαθητές μπορούν να πλοηγηθούν στην ιστοσελίδα, να διαβάσουν περισσότερες πληροφορίες για τους χάρτες και τον τόπο τους την Εύβοια και εάν το επιθυμούν μπορούν σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό να προσθέσουν κι άλλο υλικό.
Ακόμα ένα εργαλείο που θα χρησιμοποιηθεί είναι το ιστολόγιο (http://arstamou.blogspot.com/ ), μία μορφή ιστοχώρου με μια λίστα καταχωρήσεων πάνω σε διάφορα θέματα, με χρονολογική σειρά από την πιο πρόσφατη καταχώρηση στην παλαιότερη. Το ιστολόγιο είναι ένα   εργαλείο που ενισχύει τη συνεργατική μάθηση  και την επικοινωνία της εκπαιδευτικού με τους μαθητές. Είναι ένας χώρος ανάρτησης σχολίων, δραστηριοτήτων, ανακοινώσεων και ψυχαγωγίας, δημιουργημένος από την εκπαιδευτικό για τους μαθητές (Wikipedia, users.sch.gr)
Τέλος, θα χρησιμοποιηθεί το wiki ( http://geografia5.wikispaces.com ), ένα ψηφιακό περιβάλλον (εργαλείο Web 2.0), όπου οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να προσθέτουν, να αφαιρούν και να επεξεργάζονται  το περιεχόμενό του. Σε συγκεκριμένο σενάριο  μέσω του wiki η εκπαιδευτικός θα οργανώνει τη διδακτική ροή και θα παρουσιάζει τη νέα ύλη. Μέσω του wiki είναι εύκολη η πρόσβαση  σε παλαιότερη γνώση. Τα παιδαγωγικά οφέλη του wiki είναι πολύ σημαντικά, καθότι ενισχύεται η συνεργατική μάθηση και η αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού-μαθητών, αλλά και μεταξύ των μαθητών (Μαυραντωνάκη, 2011).

Η προστιθέμενη αξία του παρόντος σεναρίου είναι πολύ μεγάλη. Η σύνδεση των στόχων του Α.Π.Σ. για τη συγκεκριμένη διδακτική ενότητα με χάρτες, εικόνες και κείμενα  που αφορούν το νησί της Εύβοιας,  θα αναδείξει βασικά σημεία και πληροφορίες για το νησί, αλλά και θα αναπτύξει θετικά συναισθήματα των μαθητών για τον τόπο τους. Συγκεκριμένα μέσω του παρόντος διδακτικού σεναρίου οι μαθητές θα μάθουν περισσότερα για τους χάρτες και τη λειτουργία τους, αλλά ταυτόχρονα θα γνωρίσουν περισσότερες πληροφορίες και χαρακτηριστικά του νησιού τους. Αυτές οι πληροφορίες αφορούν τους παράγοντες που συνέβαλλαν στην  τελική διαμόρφωση του σχήματος του νομού Εύβοιας, τις οχυρώσεις, τα Βυζαντινά μνημεία (Μονές-Εκκλησίες),  το φυσικό περιβάλλον (οριζόντιος και κατακόρυφος διαμελισμός του νησιού) και τους Δήμους του νομού Εύβοιας.
Η χρήση των καινοτομιών που αναφέρθηκαν κρίνεται απαραίτητη στη διεξαγωγή του συγκεκριμένου σεναρίου για τους μαθητές. Με τη χρήση του Η/Υ και των συγκεκριμένων λογισμικών οι μαθητές γνωρίζουν ένα νέο περιβάλλον μάθησης και συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Αποκτούν νέες εμπειρίες μάθησης, καθώς έρχονται σε επαφή  με ρεαλιστικά περιβάλλοντα προσέγγισης της νέας γνώσης και αναπαράστασης της πραγματικότητας. Η διδακτική αξιοποίηση του Η/Υ, των εκπαιδευτικών λογισμικών και η εργασία σε ομάδες  είναι πολύ σημαντική για τους μαθητές καθώς κεντρίζει το ενδιαφέρον τους κι έτσι οι μαθητές συμμετέχουν στη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης, αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη, αναλύουν, συζητούν, ανταλλάσουν πληροφορίες, αλληλοσυμπληρώνονται και δεν αποτελούν παθητικούς δέκτες της μαθησιακής διαδικασίας (Σολομωνίδου, 2003. Ράπτης, Ράπτη, 2001).

Οι μαθητές στο σύνολό τους είναι σε έναν μικρό βαθμό εξοικειωμένοι με τον Η/Υ, δε γνωρίζουν όμως πολλά λογισμικά προγράμματα. Συγκεκριμένα, όλοι οι μαθητές είναι αρκετά συνηθισμένοι στην αναζήτηση πληροφοριών και εικόνων στο Διαδίκτυο και στην περιήγηση σε ιστοσελίδες και ιστολόγια. Επίσης ένα μέρος των μαθητών γνωρίζει τα Λογισμικά Word, Power Point και Google Earth, ενώ τα υπόλοιπα (Inspiration, Centenia, Hot Potatoes, Prezi) τους είναι άγνωστα. Με την κατάλληλη όμως επεξήγηση και των υπόλοιπων προγραμμάτων καθώς και του ψηφιακού περιβάλλοντος  Wiki φαίνεται πως δε θα δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα.  Συνεπώς, η δασκάλα είναι απαραίτητο να συντονίζει, να κατευθύνει τις κινήσεις των μαθητών στον χειρισμό των Η/Υ και να τους δίνει εξηγήσεις για να καταλάβουν και να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε όλη την πορεία  της διδασκαλίας.   

Το διδακτικό σενάριο απευθύνεται σε μαθητές της  Ε΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Εάν πραγματοποιηθούν κάποιες αλλαγές  μπορεί να προσαρμοστεί και να χρησιμοποιηθεί στην Δ΄ και στην ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού.

Το διδακτικό σενάριο θα ολοκληρωθεί σε 12 διδακτικές ώρες.

Το διδακτικό σενάριο θα υλοποιηθεί  στην αίθουσα διδασκαλίας με τη χρήση διαδραστικού πίνακα  και στο εργαστήρι πληροφορικής.

Όσον αφορά το γνωστικό αντικείμενο, δηλαδή τους χάρτες, οι μαθητές είναι εξοικειωμένοι, πολλά όμως από τα βασικά στοιχεία τους που θα διδαχθούν είναι νέα. Συγκεκριμένα, οι μαθητές θα διδαχθούν τα είδη χαρτών και θα εισαχθούν στις έννοιες του τίτλου, του υπομνήματος, της κλίμακας και του προσανατολισμού.
Όσον αφορά τη χρήση των Τ.Π.Ε.  οι μαθητές γνωρίζουν αρκετά την πλοήγηση στο Διαδίκτυο (Αναζήτηση πληροφοριών, περιήγηση σε  Ιστοσελίδες και Ιστολόγια) και  τη χρήση του επεξεργαστή κειμένου (Word), του Λογισμικού παρουσιάσεων (Power Point)  και του προγράμματος Google Earth.. Αναμένεται ότι θα υπάρχει μία σχετική δυσκολία και μικρή χρονική καθυστέρηση  στη λύση των δραστηριοτήτων από τους μαθητές.  Γι’ αυτό η παρουσία, η ενθάρρυνση, η βοήθεια και η στήριξη της δασκάλας καθ’ όλη τη διάρκεια της διδασκαλίας θεωρείται ιδιαιτέρως σημαντική.

Για την πραγματοποίηση του παρόντος διδακτικού σεναρίου θα χρειαστούν:
·         Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
·         Διαδραστικός πίνακας – βιντεοπροβολέας
·         Λογισμικά γενικής χρήσης εγκατεστημένα στους υπολογιστές (Word, Power Point)
·         Το πρόγραμμα Google Earth
·         Το λογισμικό Inspiration
·         Το λογισμικό Centenia
·         Το λογισμικό Hot Potatoes
·         Πρόσβαση στο Διαδίκτυο

Η Ε΄ 2 τάξη του 11ου Δημοτικού Σχολείου Χαλκίδας αποτελείται από 14 μαθητές.  Για την εφαρμογή του διδακτικού σεναρίου θα χρησιμοποιηθεί η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας.  Θεωρείται πως η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας επιφέρει πολύ θετικά αποτελέσματα όχι μόνο στη σχολική μάθηση, αλλά στην κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των μαθητών (Ματσαγγούρας, 2001). Έτσι οι μαθητές  θα εργαστούν χωρισμένοι σε δύο ομάδες των τεσσάρων ατόμων και σε δύο ομάδες των τριών ατόμων. Ο χωρισμός των ομάδων έχει γίνει με τέτοιον τρόπο  ώστε σε κάθε ομάδα να υπάρχει ένας άριστος μαθητής, ένας μέτριος  και ένας-δύο πιο χαμηλής επίδοσης. Έτσι στη φάση της λύσης των ασκήσεων ενεργοποιούνται οι ομάδες που αποκτούν πολλές φορές φροντιστηριακό χαρακτήρα, όπου ο δυνατός μαθητής βοηθά τον αδύνατο. Μέσω της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας ενεργοποιείται η αυθόρμητη εμπλοκή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία, τονώνοντας την αυτοαντίληψή τους, την αυτοεκτίμησή τους και τη συνεργατικότητά τους, οδηγώντας σε θετικότερα αποτελέσματα (Ματσαγγούρας, 2001). 
Επίσης, ο ρόλος της δασκάλας είναι ουσιώδης και πολύ σημαντικός, καθότι αυτή είναι που εμψυχώνει, συντονίζει και καθοδηγεί την όλη διαδικασία (Ματσαγγούρας, 2001.  Χριστιάς, 1992).

Γενικός σκοπός του διδακτικού σεναρίου είναι: «Οι μαθητές να γνωρίσουν τους χάρτες, τη λειτουργία τους και τη χρησιμότητά τους και μέσα από διαφορετικά είδη χαρτών να γνωρίσουν βασικές πληροφορίες για τον τόπο τους την Εύβοια και να αναπτύξουν συναισθήματα αγάπης γι’ αυτήν».

5.2  Γνωστικοί Στόχοι
Οι μαθητές:
·         Να γνωρίσουν τι είναι ο χάρτης και να αντιληφθούν τη χρησιμότητά του. (Παρουσίαση Prezi «Ο ΧΑΡΤΗΣ», 1ο Φ.Ε., 2ο Φ.Ε. )
·         Να αξιολογούν τη συμβολή του χάρτη στη ζωή των ανθρώπων. (1ο Φ.Ε., 2ο Φ.Ε. )
·         Να διακρίνουν τα είδη χαρτών. (Παρουσίαση Prezi «ΕΙΔΗ ΧΑΡΤΩΝ», 3ο Φ.Ε., 1η Άσκηση αξιολόγησης  2ης διδακτικής ώρας)
·         Να διακρίνουν τους γενικούς και τους θεματικούς χάρτες. (Παρουσίαση Prezi «ΕΙΔΗ ΧΑΡΤΩΝ», 3ο Φ.Ε., 2η Άσκηση αξιολόγησης  2ης διδακτικής ώρας)
·         Να αναγνωρίζουν τον τίτλο ενός χάρτη. (Παρουσίαση Prezi «Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΧΑΡΤΗ», 1η Δραστηριότητα 3ης διδακτικής ώρας-Συμπλήρωση πίνακα, 1η Άσκηση Αξιολόγησης 3ης διδακτικής ώρας )
·         Να αντιλαμβάνονται την αξία του υπομνήματος κάθε χάρτη. (Παρουσίαση Prezi «Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΧΑΡΤΗ», 3η Δραστηριότητα 3ης διδακτικής ώρας-Το υπόμνημα του χάρτη, 2η Άσκηση αξιολόγησης 3ης διδακτικής ώρας)
·         Να αναγνωρίζουν την έννοια της κλίμακας του χάρτη και να μπορούν να υπολογίζουν αποστάσεις χρησιμοποιώντας τη. (Παρουσίαση Prezi «Η ΚΛΙΜΑΚΑ», 4ο Φ.Ε., Δραστηριότητες Google Earth και  Google Maps, Άσκηση εξάσκησης, 1η- 2η  Άσκησης Αξιολόγησης 4ης – 5ης διδακτικής ώρας)
·         Να εκτιμήσουν τον ρόλο της κλίμακας στην αναπαράσταση ενός τόπου στον χάρτη. (4ο Φ.Ε., Δραστηριότητα με δορυφορικές απεικονίσεις, 3η Άσκησης Αξιολόγησης  4ης – 5ης διδακτικής ώρας)
·         Να μάθουν τι είναι ο προσανατολισμός. (Παρουσίαση Prezi «Ο ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ», Παιχνίδι Προσανατολισμού, 2η Άσκηση Αξιολόγησης 6ης – 7ης διδακτικής ώρας)
·         Να μάθουν τι είναι η πυξίδα. (Παρουσίαση-Τι είναι η πυξίδα-Δραστηριότητα 6ης – 7ης διδακτικής ώρας)
·         Να μάθουν να χρησιμοποιούν την πυξίδα και τον χάρτη για τον προσανατολισμό τους. (Παιχνίδι-Χρήσης της πυξίδας, 3η Άσκηση αξιολόγησης 6ης – 7ης διδακτικής ώρας)
·         Να μπορούν να ορίσουν τη σχετική θέση της Ελλάδας. (5ο Φ.Ε.)
·         Να εντοπίζουν τη σχετική γεωγραφική θέση της Χαλκίδας. (7ο Φ.Ε.)
·         Να εντοπίζουν τη γεωγραφική θέση της Εύβοιας. (6ο Φ.Ε.)
·         Να γνωρίσουν τους λόγους που οδήγησαν στην τελική διαμόρφωση του σχήματος της Εύβοιας. (8ο Φ.Ε., 1η και 2η Δραστηριότητα 8ης διδακτικής ώρας)
·         Να γνωρίσουν με τη βοήθεια ιστορικού χάρτη σημαντικές οχυρώσεις της Εύβοιας και τη σημασία τους. (9ο Φ.Ε., 1η Δραστηριότητα 9ης διδακτικής ώρας, Χάρτης Οχυρώσεων)
·         Να γνωρίσουν με τη βοήθεια ιστορικού-θρησκευτικού χάρτη σημαντικά Βυζαντινά μνημεία της Εύβοιας. (10ο Φ.Ε., 1η Δραστηριότητα 10ης διδακτικής ώρας, Χάρτης ευρημάτων Βυζαντινής περιόδου)
·         Να αναγνωρίσουν  και να διακρίνουν τις  έννοιες «Οριζόντιος διαμελισμός» και «Κατακόρυφος διαμελισμός» και ποια είναι τα κυριότερα στοιχεία τους. (Παρουσίαση Prezi «ΟΡΙΖΟΝΤΙΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΟΣ ΔΙΑΜΕΛΙΣΜΟΣ», 1η Δραστηριότητα 11ης διδακτικής ώρας)
·         Να γνωρίζουν και να εντοπίζουν στον χάρτη βασικά γεωμορφολογικά στοιχεία της Εύβοιας. (11ο Φ.Ε., 12Ο Φ.Ε., 2η, 3η, 4η Δραστηριότητα 11ης διδακτικής ώρας)
·         Να γνωρίσουν τους λόγους που οδήγησαν στη διοικητική διαίρεση της Ελλάδας. (1η  Δραστηριότητα 12ης διδακτικής ώρας)
·         Να γνωρίσουν τους δήμους του τόπου τους. (2η, 3η Δραστηριότητα 12ης διδακτικής ώρας)
·         Να γνωρίσουν τον τρόπο εκλογής των Φορέων της Τοπικής αυτοδιοίκησης και το είδος των προβλημάτων που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι φορείς αυτοί. (Εννοιολογικός χάρτης: Δημοτικό Συμβούλιο-4η Δραστηριότητες 12ης διδακτικής ώρας)
·         Να έρθουν σε επαφή με χάρτες που αφορούν την Εύβοια. (1ο,2ο, 3ο, 4ο, 7ο, 8ο, 9ο, 12ο Φ.Ε.)
·         Να γνωρίσουν σημαντικές πληροφορίες για τον τόπο τους.

Οι μαθητές:
·         Να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας και να σεβαστούν διαφορετικές απόψεις.
·         Να ασκηθούν στη διερευνητική μάθηση αναζητώντας πληροφορίες στην ιστοσελίδα, στο ιστολόγιο και στο διαδίκτυο και να τις αξιοποιούν για τη λύση διαφόρων δραστηριοτήτων.
·         Να αναπτύσσουν πρωτοβουλίες και να παροτρύνουν και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας σε αυτό.
·         Να ανακοινώνουν και να παρουσιάζουν τις εργασίες τους στους συμμαθητές τους.

Οι μαθητές:
·         Να τονώσουν την αυτοπεποίθηση  και την αυτοεκτίμησή τους μέσω των ομαδοσυνεργατικών δραστηριοτήτων.
·         Να αναπτύξουν κριτική στάση.
·         Να αποκτήσουν το συναίσθημα του “ανήκειν” και συγκεκριμένα ότι είναι πολίτες  του νησιού τους της Εύβοιας.

Οι μαθητές:
·         Να αξιοποιούν τον επεξεργαστή κειμένου (Word) για την παραγωγή γραπτού λόγου και τη λύση δραστηριοτήτων. (1ο, 2ο, 3ο, 4ο, 5ο, 6ο, 7ο, 8ο, 9ο, 10ο, 11ο, 12ο Φ.Ε.)
·         Να αξιοποιούν το λογισμικό παρουσιάσεων (Power Point) για την παρουσίαση των εργασιών τους. (9ο Φ.Ε.)
·         Να γνωρίσουν το e-mail και να μπορούν να γράψουν ένα. (Δραστηριότητα 12ης διδακτικής ώρας)
·         Να εξοικειωθούν με τη χρήση των λογισμικών και των προγραμμάτων που θα χρησιμοποιηθούν (Πρόγραμμα Google Earth, Λογισμικό Hot Potatoes, Λογισμικό Inspiration, Λογισμικό Inspiration) (Δραστηριότητα 1ης, 4ης-5ης , 6ης-7ης, 12ης διδακτικής ώρας,
·         Να εξοικειωθούν με τη χρήση Web 2.0 εργαλείων (Ιστολόγιο, Ιστοσελίδα, Wiki, Prezi).
·         Να εξοικειωθούν με την εύρεση πληροφοριών στο διαδίκτυο. (9ο, 10ο Φ.Ε.)
·         Να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στις Τ.Π.Ε.

6.      Ανάλυση της δραστηριότητας - Η ροή εφαρμογής των δραστηριοτήτων
Η πρώτη διδακτική ώρα στο Wiki ξεκινά με τη γνωριμία των μαθητών με τον ήρωα τον Φοίβο. Ο Φοίβος θα βοηθήσει τους μαθητές σε όλο αυτό το ταξίδι τους στο οποίο θα γνωρίσουν τους χάρτες γενικότερα, αλλά και χάρτες που αφορούν το νησί της Εύβοιας.
Η αφόρμηση για την πρώτη διδακτική ώρα πραγματοποιείται μέσω ενός προβληματισμού που θέτει ο Φοίβος στους μαθητές. Τα παιδιά γνωρίζουν περισσότερα για τους χάρτες μέσω μιας παρουσίασης Prezi που παρακολουθούν στην ιστοσελίδα της τάξης. Έπειτα, συμπληρώνουν το 1ο Φύλλο Εργασίας. Στη συνέχεια παρακολουθούν στο ιστολόγιο της τάξης μία παρουσίαση για την ιστορία της χαρτογραφίας από το 2500 π.Χ.  και μία εφαρμογή που αναφέρεται στις αλλαγές που προκαλεί ο άνθρωπος στο τοπίο της φύσης. Στο τέλος της διδακτικής ώρας κάθε ομάδα, ως αξιολόγηση, καλείται να αξιοποιήσει τις πληροφορίες που διάβασε, μελέτησε και συζήτησε και να συμπληρώσει δύο δραστηριότητες που είναι αναρτημένες στο ιστολόγιο της τάξης. Η πρώτη είναι μία παιδαγωγική εφαρμογή και αφορά αλλαγές στο τοπίο από τη φύση και τον άνθρωπο και η δεύτερη είναι άσκηση συμπλήρωσης κενών δημιουργημένη με το λογισμικό Hot Potatoes.

Η δεύτερη διδακτική ώρα σχετίζεται με τα είδη χαρτών. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανοίγουν το Wiki της τάξης όπου ο Φοίβος τους θέτει έναν προβληματισμό. Στη συνέχεια ανοίγουν και συμπληρώνουν το 2ο Φύλλο Εργασίας και αφού ολοκληρώσουν τη δραστηριότητα, γνωρίζουν περισσότερα για τα είδη χαρτών μέσω μιας παρουσίασης Prezi που παρακολουθούν στην ιστοσελίδα της τάξης. Έπειτα ανοίγουν και συμπληρώνουν το 3ο Φύλλο Εργασίας ώστε να εφαρμόσουν τη νέα γνώση που διδάχθηκαν. Αφού συμπληρώσουν το Φύλλο Εργασίας και συζητήσουν οι ομάδες τις απαντήσεις τους, οι μαθητές στην ιστοσελίδα της τάξης διαβάζουν για την ιστορία του χάρτη στην αρχαία Ελλάδα. Στο τέλος της διδακτικής ώρας λύνουν δύο εφαρμογές που αφορούν τα είδη χαρτών. Η πρώτη εφαρμογή είναι άσκηση αντιστοίχισης και η δεύτερη άσκηση  συμπλήρωσης κενών.

Η τρίτη  διδακτική ώρα αφορά τα στοιχεία της ταυτότητας του χάρτη και συγκεκριμένα τον τίτλο και το υπόμνημα. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανοίγουν το Wiki της τάξης όπου ο Φοίβος τους εισάγει στο θέμα της τρέχουσας διδακτικής ώρας. Αρχικά στην ιστοσελίδα της τάξης παρακολουθούν μία παρουσίαση Prezi που αφορά την ταυτότητα του χάρτη. Έπειτα συμπληρώνουν στο Wiki έναν πίνακα με τίτλους χαρτών. Στη συνέχεια ανοίγουν  το αρχείο που περιέχει την επεξήγηση βασικών συμβόλων του υπομνήματος ενός χάρτη κι εξασκούνται στη νέα γνώση παίζοντας ένα παιχνίδι με το υπόμνημα. Στο τέλος της διδακτικής ώρας κάθε ομάδα, ως αξιολόγηση, καλείται να αξιοποιήσει τις πληροφορίες που διάβασε, μελέτησε και συζήτησε και να συμπληρώσει δύο δραστηριότητες που είναι αναρτημένες στο ιστολόγιο της τάξης. Η πρώτη αφορά τον τίτλο του χάρτη και η δεύτερη το υπόμνημα.

Στην τέταρτη και πέμπτη διδακτική ώρα παρουσιάζεται η κλίμακα του χάρτη. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανοίγουν το Wiki της τάξης όπου ο Φοίβος τους εισάγει στο θέμα της νέας διδακτικής ώρας. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα Google Maps προσπαθούν να εντοπίσουν στον χάρτη που τους παρουσιάζεται το σχολείο τους. Ο Φοίβος τους εισάγει στην έννοια της κλίμακας και οι μαθητές στο ιστολόγιο της τάξης παίζουν με μία εφαρμογή ώστε να αντιληφθούν καλύτερα την έννοια της κλίμακας του χάρτη. Στη συνέχεια ανοίγουν το Λογισμικό Google Earth στους υπολογιστές τους ώστε να εξασκηθούν περισσότερο. Έπειτα στην ιστοσελίδα της τάξης βλέπουν μια παρουσίαση Prezi που αφορά την κλίμακα και στο ιστολόγιο μέσω μιας εφαρμογής μαθαίνουν τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν ώστε να βρουν την πραγματική απόσταση δύο τόπων. Στη συνέχεια ασκούνται στη νέα γνώση λύνοντας μια δραστηριότητα στο ιστολόγιο της τάξης. Στο τέλος τη διδακτικής ώρας για να αξιολογηθούν σε αυτά που διδάχτηκαν ανοίγουν και συμπληρώνουν το 4ο Φύλλο Εργασίας και λύνουν δύο εργασίες Hot Potatoes που βρίσκονται αναρτημένες στο ιστολόγιο της τάξης. Η πρώτη είναι μία άσκηση Σωστό-Λάθος και η δεύτερη είναι άσκηση αντιστοίχισης.

Η έκτη και η έβδομη  διδακτική ώρα αφορούν την έννοια του προσανατολισμού στον χάρτη. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανοίγουν το Wiki της τάξης όπου ο Φοίβος τους εισάγει στο θέμα της νέας διδακτικής ώρας θέτοντάς τους έναν προβληματισμό. Αρχικά οι μαθητές παρακολουθούν στην  ιστοσελίδα της τάξης μία παρουσίαση Prezi ώστε να μάθουν περισσότερα για την έννοια του προσανατολισμού. Έπειτα, ξανά στο Wiki, ο Φοίβος κάνει στους μαθητές περισσότερες διευκρινήσεις αναφορικά με το θέμα του προσανατολισμού. Στη συνέχεια οι μαθητές για να ασκηθούν στη νέα έννοια παίζουν ένα παιχνίδι που αφορά τον προσανατολισμό και το οποίο βρίσκεται αναρτημένο στο ιστολόγιο της τάξης. Ξανά στο ιστολόγιο οι μαθητές  μέσω μίας παρουσίασης γνωρίζουν περισσότερες πληροφορίες για την πυξίδα και παίζουν δύο παιχνίδια που αφορούν τη χρήση της πυξίδας και τον προσανατολισμό. Ως επόμενη δραστηριότητα οι μαθητές καλούνται να ανοίξουν στους υπολογιστές τους το Λογισμικό Centenia και να συμπληρώσουν το 5ο Φύλλο Εργασίας και το 6ο Φύλλο Εργασίας. Έπειτα ανοίγουν την ιστοσελίδα της τάξης και διαβάζουν περισσότερες πληροφορίες για το νησί τους. Συγκεκριμένα οι πληροφορίες αυτές αφορούν παλαιότερες ονομασίες του νησιού. Στο τέλος τη διδακτικής ώρας για να αξιολογηθούν σε αυτά που διδάχτηκαν ανοίγουν και συμπληρώνουν το 7ο Φύλλο Εργασίας, λύνουν μία άσκηση Hot Potatoes και μία εφαρμογή που βρίσκονται  αναρτημένες στο ιστολόγιο της τάξης. Στο τέλος, παίζουν ένα παιχνίδι.

Η όγδοη  διδακτική ώρα αφορά τη διαμόρφωση του τελικού σχήματος της Εύβοιας. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανοίγουν το Wiki της τάξης όπου ο Φοίβος τους εισάγει στο θέμα της νέας διδακτικής ώρας. Οι μαθητές ανοίγουν το έγγραφο που ακολουθεί, παρατηρούν τους χάρτες και διαβάζουν τα κείμενα που τους συνοδεύουν. Έπειτα στην ιστοσελίδα της τάξης διαβάζουν για την τελική διαμόρφωση του σχήματος της Εύβοιας. Στη συνέχεια στο ιστολόγιο της τάξης διαβάζουν αποσπάσματα από τη μυθολογία που σχετίζονται με τη ερμηνεία του φυσικού φαινομένου που συνέβαλε στην τελική διαμόρφωση του σχήματος της Εύβοιας.  Για να αξιολογηθούν σε αυτά που διδάχτηκαν ανοίγουν και συμπληρώνουν το 8ο Φύλλο Εργασίας. Στο τέλος της διδακτικής ώρας παρακολουθούν ένα βίντεο δημιουργημένο από την εκπαιδευτικό που παρουσιάζει παλαιότερους χάρτες της Εύβοιας.  
Η ένατη  διδακτική ώρα αναφέρεται στις οχυρώσεις του νομού Εύβοιας. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανοίγουν το Wiki της τάξης όπου ο Φοίβος τους εισάγει στο θέμα της νέας διδακτικής ώρας. Οι μαθητές πηγαίνουν στην ιστοσελίδα της τάξης όπου και διαβάζουν για τις οχυρώσεις και τον ρόλο τους  στην Εύβοια. Στη συνέχεια ανοίγουν και παρατηρούν ένα έγγραφο που περιλαμβάνει έναν χάρτη οχυρώσεων του νομού Εύβοιας. Έπειτα ανοίγουν και συμπληρώνουν το 9ο Φύλλο Εργασίας. Στο τέλος της διδακτικής ώρας κάθε ομάδα παρουσιάζει την εργασία της για κάθε πύργο ή κάστρο που έχει αναλάβει και αξιολογείται από τις υπόλοιπες ομάδες.


Η δέκατη διδακτική ώρα αφορά την παρουσία του νομού Εύβοιας στα Βυζαντινά χρόνια μέσα  από τη μελέτη ενός θρησκευτικού-ιστορικού χάρτη που παρουσιάζει τις Μονές και τις Εκκλησίες της Εύβοιας από την εποχή εκείνη. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανοίγουν το Wiki της τάξης όπου ο Φοίβος τους εισάγει στο θέμα της νέας διδακτικής ώρας. Οι μαθητές πηγαίνουν στην ιστοσελίδα της τάξης όπου και διαβάζουν για τη θέση της Εύβοιας στους Βυζαντινούς χρόνους. Στη συνέχεια ανοίγουν και παρατηρούν ένα έγγραφο που περιλαμβάνει έναν χάρτη ευρημάτων της Βυζαντινής περιόδου. Έπειτα ανοίγουν και συμπληρώνουν το 10ο Φύλο Εργασίας. Στο τέλος της διδακτικής ώρας κάθε ομάδα παρουσιάζει την εργασία της για κάθε Μονή ή Εκκλησία που έχει αναλάβει και αξιολογείται από τις υπόλοιπες ομάδες.

Η ενδέκατη διδακτική ώρα αναφέρεται στο φυσικό περιβάλλον του νομού Εύβοιας. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανοίγουν το Wiki της τάξης όπου ο Φοίβος τους εισάγει στο θέμα της νέας διδακτικής ώρας αναφέροντάς τους ένα κείμενο που αφορά το φυσικό περιβάλλον της Εύβοιας. Αρχικά οι μαθητές παρακολουθούν στην  ιστοσελίδα της τάξης μία παρουσίαση Prezi ώστε να θυμηθούν τις έννοιες οριζόντιος και κατακόρυφος διαμελισμός. Στη συνέχεια μέσω υπερσυνδέσμου οδηγούνται στο  Φωτόδεντρο, όπου μέσω μίας εφαρμογής διαβάζουν περισσότερα για τους όρους που είχαν διαβάσει στην προηγούμενη παρουσίαση. Έπειτα ανοίγουν το αρχείο που ακολουθεί και παρατηρούν τον γεωφυσικό χάρτη της Εύβοιας. Στην ιστοσελίδα της τάξης διαβάζουν για τον οριζόντιο διαμελισμό του νομού Εύβοιας, καθώς και για τον κατακόρυφο διαμελισμό. Στη συνέχεια συμπληρώνουν το 11ο Φύλλο Εργασίας, ώστε να εφαρμόσουν τη νέα γνώση που διδάχθηκαν. Αφού συμπληρώσουν το Φύλλο Εργασίας, στο ιστολόγιο της τάξης φτιάχνουν τρία puzzle με φωτογραφίες της Εύβοιας. Το πρώτο είναι τα Λιχαδονήσια.  Το δεύτερο απεικονίζει το φαράγγι του Δημοσάρη και το τρίτο τον πορθμό του Ευρίπου. Στο τέλος τη διδακτικής ώρας για να αξιολογηθούν σε αυτά που διδάχτηκαν ανοίγουν και συμπληρώνουν το 12ο Φύλλο Εργασίας.


Η δωδέκατη  διδακτική ώρα αναφέρεται στους  Δήμους νομού Εύβοιας. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανοίγουν το Wiki της τάξης όπου ο Φοίβος τους εισάγει στο θέμα της νέας διδακτικής ώρας. Αρχικά οι μαθητές στην ιστοσελίδα της τάξης διαβάζουν για το πρόγραμμα Καλλικράτης και το πώς εφαρμόζεται στον νομό Εύβοιας. Στη συνέχεια παρατηρούν έναν χάρτη που παρουσιάζει τους Δήμους του νομού. Έπειτα διαβάζουν στην  ιστοσελίδα της τάξης για την προέλευση των ονομάτων των δήμων της Εύβοιας. Ως επόμενη δραστηριότητα οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν έναν εννοιολογικό χάρτη δημιουργημένο με το πρόγραμμα Inspiration. Στο τέλος της διδακτικής ώρας, οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα e-mail, ώστε να το αποστείλουν στον δήμαρχο της πόλης τους αναφέροντάς του  τα προβλήματα του δήμου τους και ζητώντας την άμεση λύση τους. Οι μαθητές ανοίγουν τον Internet Explorer, πληκτρολογούν τη διεύθυνση www.sch.gr και από την ιστοσελίδα που εμφανίζεται επιλέγουν το «Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο». Εκεί συμπληρώνουν το όνομα χρήστη και τον κωδικό που τους υποδεικνύει η δασκάλα. Ως τελική δραστηριότητα πι μαθητές καλούνται να πάρουν μέρος σε μια δημοσκόπηση και να ψηφίσουν ποιο θέμα θα επίλυαν αν ήταν δήμαρχοι της πόλης τους για μία μέρα.


Η αξιολόγηση του μαθητή είναι μία πάρα πολύ σημαντική διαδικασία, καθώς δίνει τη δυνατότητα στη δασκάλα να πληροφορηθεί για την ποιότητα της διδασκαλίας της και για την αποτελεσματικότητα  όσον αφορά την πρόοδο των μαθητών.  Ακόμα και ο ίδιος ο μαθητής πληροφορείται για την επίδοσή του, τις δυνατότητές του, την πρόοδό του, αλλά ταυτόχρονα του παρέχονται κίνητρα για τη μάθηση και την επίδοση (Χριστιάς, 1992).
Στο παρόν σενάριο η αξιολόγηση γίνεται καθ’ όλη τη διάρκειά του κι εφαρμόζονται και οι τρεις τύποι αξιολόγησης: α) Η αρχική αξιολόγηση, β) η διαμορφωτική αξιολόγηση και γ) η τελική αξιολόγηση (Μανωλάκος, 2010).
Η αρχική αξιολόγηση πραγματοποιείται  ούτως ώστε να προσδιοριστούν με σαφήνεια ο σκοπός και οι επιμέρους στόχοι, το επίπεδο γνώσεων των μαθητών, τα πιθανά προβλήματα που τυχόν θα προκύψουν, η ροή των δραστηριοτήτων, η διδακτική μεθοδολογία  και οι  Τ.Π.Ε. που θα χρησιμοποιηθούν (Μανωλάκος, 2010).
Η διαμορφωτική αξιολόγηση πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια εφαρμογής του διδακτικού σεναρίου. Σε αυτόν τον τύπο αξιολόγησης  σκοπός είναι να ελεγχθεί η πορεία του μαθητή στην κατάκτηση των στόχων που έχουν τεθεί. Από τον έλεγχο αυτόν θα προκύψουν αυτά τα νέα στοιχεία και οι πληροφορίες, ώστε να αναδιαμορφωθεί, να τροποποιηθεί και να βελτιωθεί το σενάριο, κι έτσι να επιτευχθεί η κατάκτηση των στόχων που είχαν τεθεί (Μανωλάκος, 2010. Μητάκος, 2012).
Στο παρόν σενάριο η διαμορφωτική αξιολόγηση γίνεται τόσο από τις ερωτήσεις που γίνονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος από τη δασκάλα, αλλά και από τις δραστηριότητες που υπάρχουν στα φύλλα εργασίας. Σε κάθε διδακτική ώρα η δασκάλα ελέγχει αν κατακτούνται οι επιδιωκόμενοι στόχοι, όχι μόνο όσον αφορά το γνωστικό περιεχόμενο, αλλά και σε επίπεδο στάσεων, δεξιοτήτων και Τ.Π.Ε. (χρήση λογισμικών και προγραμμάτων). Στις διάφορες δραστηριότητες οι ομάδες αξιολογούνται μεταξύ τους αφού παρουσιάσουν τις εργασίες τους. Η αξιολόγηση των ομάδων γίνεται αναφορικά με τη συνεργασία και την επικοινωνία μεταξύ των ομάδων, την ανάπτυξη πρωτοβουλιών, την ποιότητα και την πληρότητα της εργασίας τους  και από την επιχειρηματολογία που χρησιμοποιείται.
Η τελική αξιολόγηση πραγματοποιείται στο τέλος του διδακτικού σεναρίου, όπου μέσα από την εποικοδομητική συζήτηση  θα εκτιμηθεί εάν και κατά πόσο επιτεύχθηκαν οι διδακτικοί στόχοι, τι κατέκτησαν οι μαθητές και τι τους δυσκόλεψε (Μανωλάκος, 2010. Μητάκος, 2012).


Το παρόν σενάριο θα μπορούσε να επεκταθεί με πολλούς τρόπους. Ειδικότερα θα μπορούσαν να παρουσιαστούν κι άλλοι χάρτες, εικόνες και  κείμενα που να αφορούν και να  αναφέρονται στο νησί της Εύβοιας, ώστε να αναδειχτούν κι άλλες πληροφορίες για το νησί. Τέτοιοι χάρτες θα μπορούσαν να είναι ιστορικοί  από διάφορες ιστορικές περιόδους, θρησκευτικοί, παραγωγής προϊόντων, οδικοί κ.α. Ακόμη, σε πολλές από τις περιοχές του νησιού που αναφέρονται θα ήταν δυνατόν να πραγματοποιηθούν διδακτικές επισκέψεις, ώστε οι μαθητές να τα γνωρίσουν από κοντά και να  συλλέξουν δικό τους φωτογραφικό υλικό. Το υλικό αυτό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσουν οι μαθητές μια δική τους ταινία για την  Εύβοια με το πρόγραμμα  Movie Maker. Επιπλέον, οι μαθητές θα μπορούσαν να βρουν επιπλέον υλικό  πάνω στα θέματα που ήδη αναπτύσσονται στο σενάριο και να το προσθέσουν με τη συνεργασία της εκπαιδευτικού στην  ιστοσελίδα και στο ιστολόγιο της τάξης τους.
































·         ΕΑΙΤΥ (2008), Επιμορφωτικό υλικό  για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, Τεύχος 2, Πάτρα.
·         ΕΑΙΤΥ (2010), Επιμορφωτικό υλικό  για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, Τεύχος 1, Γενικό Μέρος,  Πάτρα.
·         Εγκυκλοπαίδεια Δομή, Τόμος 6ος.
·         Εγχειρίδιο χρήσης Ιστορικού Άτλαντα «Centenia», 2003.
·         Εγχειρίδιο χρήσης Λογισμικού Hot Potatoes
·         Επιθεώρησις Δημοτικής Εκπαιδεύσεως Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Κύμης (1975), Συνοπτική Ιστορία Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Κύμης, Ιστορικά-Λαογραφικά-Εκπολιτιστικά και λοιπά στοιχεία, Κύμη: Εκπαιδευτική Περιφέρεια Κύμης.
·         Θεοχαρόπουλος, Ι., Μπίλλα, Π. (2011), Prezi: Μια ολοκληρωμένη εφαρμογή Web 2 για την ανάπτυξη, οργάνωση και διανομή μη γραμμικών παρουσιάσεων, 6ο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών  για τις Τ.Π.Ε., Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη, Web 2.0 – Εκπαιδευτικά Κοινωνικά Δίκτυα – Κοινότητες Μάθησης, Σύρος.
·         Καλέμης, Α. (2000), Η αποκάλυψη των φυσικών και ιστορικών θησαυρών της Εύβοιας, Χαλκίδα: Ευβοϊκές Εκδόσεις Κίνητρο Α. Καλέμη.
·         Καλέμης, Α. (2002), Εύβοια & Σκύρος, Ιστορική περιήγηση, Χαλκίδα: Ευβοϊκές Εκδόσεις Κίνητρο Α. Καλέμη.
·         Καλλίας, Στ. (1897), Η Χαλκίδα υπό φυσικήν και ιατρικήν έποψιν, ανατύπωση 1997,  Διάμετρος, Χαλκίδα: Διάμετρος.
·         Καπανιάρης, Α. (2012), Εργαλεία Web 2.0 για την Εκπαίδευση, εγχειρίδια χρήσης για τον εκπαιδευτικό, Βόλος: Creative Commons Attribution-Non Commercial 3.0 Ελλάδα.
·         Ματσαγγούρας, Η. (2003), Η διαθεματικότητα στη σχολική γνώση, Αθήνα: Γρηγόρη.
·         Μαυραντωνάκη, Κ. (2011), Μια πρόταση αξιοποίησης περιβαλλόντων Wiki στην επιμόρφωση Β΄ Επιπέδου, 6ο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών  για τις Τ.Π.Ε., Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη, Web 2.0 – Εκπαιδευτικά Κοινωνικά Δίκτυα – Κοινότητες Μάθησης, Σύρος.
·         Μητάκος, Δ. (2012), Κριτήρια και χαρακτηριστικά διδακτικού σχεδιασμού σε επίπεδο συγγραφής σεναρίων, Στο Καραβά, Μ., Κουκουβίνος, Θ., Κωστοπούλου, Δ., Μαστροθανάση, Ζ., Μητάκος, Δ., Μπισμπικόπουλος, Θ.,  Ξαφάκος, Ε., Πανάγου, Γ., Σακελλαρίου, Η., Τολακίδου, Π., τρίκας, Μ., Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε., Συνδέοντας τις βασικές αρχές συγγραφής  σεναρίων με τις εφαρμογές  τους στη διδακτική πράξη, Αθήνα: Ν. & Σ. Μπατσιούλας.
·         Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Εύβοιας (1999), Εύβοια και Σκύρος στον ιστορικό χρόνο.  Eκδ. SB publications.
·         Νόμος 3852, Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης.
·         Ράπτης, Α., Ράπτη, Α. (2001), Μάθηση και διδασκαλία στην εποχή της πληροφορίας, Ολική προσέγγιση, Τόμος Α΄,  Αθήνα: Ράπτης.
·         Σαββάλας (2003),  Νέος πλήρης Σχολικός Άτλαντας Ελλάδας, Αθήνα: Σαββάλας. 
·         Σκούρας, Θ.(2003), Ακρόπολεις-Κάστρα-Πύργοι της Εύβοιας και αποδελτίωση 82 Μεσαιωνικών χαρτών, Χαλκίδα: Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Εύβοιας.
·         Σμυρνιωτάκης, Γ., Τεμπέλης, Γ., Σμυρνιωτάκης, Γ., Πούλιος, Ι., Ανδρίκος, Δ. (2009), Διαδραστικός Σχολικός Άτλας Ελλάδας, Αθήνα: Σμυρνιωτάκης.
·         Σολομωνίδου, Χ. (2003), Σύγχρονη Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Υπολογιστές και μάθηση στην Κοινωνία της Γνώσης, Θεσσαλονίκη: Κώδικας.
·         Χριστιάς, Ι. (1992), Θεωρία και μεθοδολογία της διδασκαλίας, Αθήνα: Γρηγόρη.
·         Χριστούλιας,  Π. (1996),  Σκίτσα και σελίδες από την Ιστορία της Χαλκίδας, Χαλκίδα: Διάμετρος.
·         7ο Γυμνάσιο Χαλκίδας (2008), Τα τρελά νερά του Ευρίπου: Μύθος, ιστορία, κοινωνική και οικονομική ζωή, Χαλκίδα.


·         Μανωλάκος, Π. (2010), Η αξιολόγηση του μαθητή, Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική, Περιοδική Ηλεκτρονική Έκδοση του Ελληνικού Ινστιτούτου εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης (ΕΛΛ.Ι.Ε.Π.ΕΚ.), Τεύχος 1 (Ανακτημένο από: http://www.elliepek.gr/documents/firstissue/Manolakos_Efarmpaid.pdf)
(Τελευταία επίσκεψη: 3/10/2014)
·         www.eviatours.com (Τελευταία επίσκεψη: 3/10/2014)
·         www.alisaxni.gr (Τελευταία επίσκεψη: 3/10/2014)
·         http://www.efrosinis.gr/evoiamap.html (Τελευταία επίσκεψη: 3/10/2014)
·         www.avmap.gr (Τελευταία επίσκεψη: 3/10/2014)
·         http://kavodoros.blogspot.gr/ (Τελευταία επίσκεψη: 3/10/2014)
·         http://el.wikipedia.org/ (Τελευταία επίσκεψη: 3/10/2014)
·         http://www.mkprosopsis.com/Software/InspirationGR.html (MK Prosopsis, 2004-2013) (Τελευταία επίσκεψη: 3/10/2014)
·         http://el.wikipedia.org/wiki (Τελευταία επίσκεψη: 3/10/2014)

·         http://users.sch.gr/ikomninou/blog/___.html (Τελευταία επίσκεψη: 3/10/2014)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου