Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Κυριακή 29 Μαΐου 2011

ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝ ΣΤΗ ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ (ΚΣΕ ΕΥΒΟΪΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 2010-2011)






ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ Τ.Π.Ε. ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ  2010-2011





Κ.Σ.Ε. ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ – «ΕΥΒΟΪΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»





ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ
DR. ΜΗΤΑΚΟΣ  ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ



                                         

ΤΙΤΛΟΣ
ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝ ΣΤΗ ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

                        

                        
                       
ΔΑΣΚΑΛΟΣ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΡΘΕΝΑ





Scenarie_1_glossa

Α.ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Γνωστική περιοχή: Το σενάριο αυτό αφορά στο γνωστικό αντικείμενο  «Γλώσσα» της Ε΄
τάξης, ενότητα 10η-Μάθημα «Επιστημονική Φαντασία» και  «Η μηχανή του Χρόνου».Είναι συμβατό με το σχολικό  αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών.

Καινοτομίες:  Χρήση Η/Υ και των λογισμικών γενικής χρήσης word , hot potatoes, που δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να δουλέψουν ασκήσεις σε διαφορετικό περιβάλλον εργασίας ,ηλεκτρονικού λεξικού για άμεση ερμηνεία των άγνωστων λέξεων, ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια για αναζήτηση πληροφοριών κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Οι Τ.Π.Ε. με  αυτόν τον τρόπο λοιπόν μπορούν να χρησιμοποιηθούν  ως γνωστικό εργαλείο  και να ενισχύσουν τη διδακτική διαδικασία αφού υποστηρίζουν τη διερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση καθώς και να δημιουργήσουν  ένα πιο ενδιαφέρον περιβάλλον εργασίας.  Οι δραστηριότητες που προτείνονται συμβάλλουν στη δημιουργία  κριτικής σκέψης και στην καλλιέργεια δημιουργικής έκφρασης . Επίσης γίνεται  αξιοποίηση των Τ.Π.Ε.
Προστιθέμενη αξία: Οι Τ.Π.Ε. προωθούν δραστηριότητες επικοινωνίας και αναζήτησης πληροφοριών. Παρέχουν  νέες και αυθεντικές εμπειρίες  στους μαθητές σχετικά  με τη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης.
Γνωστικά –διδακτικά προβλήματα:Οι μαθητές αρχικά πολύ πιθανό να αντιμετωπίσουν  σε μεγάλο μέρος του συνόλου τους  κάποια δυσκολία στη χρήση των  λογισμικών. Ο δάσκαλος θα πρέπει να εξηγεί και  να συντονίζει τους μαθητές ώστε να εξελιχθεί ομαλά η πορεία διδασκαλίας.

Πλαίσιο εφαρμογής:
Σε ποιους απευθύνεται: Το σενάριο απευθύνεται σε μαθητές της Ε’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου.
Χρόνος υλοποίησης: Το σενάριο θα υλοποιηθεί σε 6  διδακτικές ώρες.
Χώρος υλοποίησης: Οι μαθητές θα εργαστούν στην αίθουσα υπολογιστών.
Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών: Οι μαθητές θα πρέπει  να θυμούνται από προηγούμενη τάξη τους μελλοντικούς χρόνους καθώς και την έννοια της εξαρτημένης και ανεξάρτητης πρότασης. Επίσης θα πρέπει να γνωρίζουν βασικές δεξιότητες χειρισμού Η/Υ.
Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία: Θα χρειαστούν Η/Υ, λογισμικά γενικής χρήσης(επεξεργαστής κειμένου, εxcel, power point, hot potatoes,ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια), εκτυπωτής, φύλλα εργασίας, χαρτιά, μαρκαδόρους.
Μέθοδοι εργασίας: Θα χρησιμοποιηθεί  η ομαδοσυνεργατική  μέθοδος και το παιχνίδι ρόλων .

Σκοπός του σεναρίου:
Σκοπός του σεναρίου είναι  η εξάσκηση στην κατανόηση των κειμένων και η καλύτερη γνώση των μελλοντικών χρόνων.
Στόχοι του σεναρίου:

Γνωστικοί στόχοι:
Να εξασκηθούν στην καλή ανάγνωση και κατανόηση του κειμένου.
Να αναγνωρίζουν τον τρόπο οργάνωσης ενός κειμένου(παράγραφοι)
Να δίνουν τίτλους στις παραγράφους κατανοώντας το περιεχόμενό τους.
Να μπορούν να συνθέτουν την περίληψη χρησιμοποιώντας τους τίτλους των παραγράφων.
Να χρησιμοποιούν σωστά μέσα στα κείμενα τους μελλοντικούς χρόνους.
Να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν την αιτιατική και τη γενική ως χρονικούς προσδιορισμούς.
Να αναγνωρίζουν και να συνθέτουν υποθετικές προτάσεις.
Να δημιουργούν πίνακες δεδομένων στο excel.
Να αποδίδουν  με γραφική παράσταση  (στήλη) δεδομένα.

Στόχοι δεξιοτήτων:
Να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας δουλεύοντας σε ομάδες των δύο ατόμων.

Στόχοι σε επίπεδο στάσεων:
Να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους και την αυτοεκτίμηση μέσα από  δραστηριότητες συνεργασίας.
Να αναπτύξουν κριτική σκέψη.
Να υπερασπίζονται την επιλογή τους.

Στόχοι ψυχοκινητικοί:
Να εκφραστούν μέσα από τη ζωγραφική.
Να διασκεδάσουν.

Στόχοι ως προς τη χρήση των Τ.Π.Ε.:
Να εξοικειωθούν  στη χρήση των Η/Υ.
Να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στους Η/Υ ως εργαλείο άντλησης πληροφοριών.


6.Πορεία διδασκαλίας και Υλοποίηση δραστηριοτήτων.

 1η Διδακτική ώρα
Η αφόρμηση θα γίνει με την παρουσίαση στους μαθητές  ενός βίντεο  
( http://www.youtube.com/watch?v=Kz4_F0eno-48-feature=BF&playnext=1&list=QL&index=1 )το οποίο απεικονίζει το μέγεθος των γαλαξιών. Η υπόλοιπη παρουσίαση θα γίνει με τη βοήθεια του λογισμικού του power Point. Κατά  τη διάρκεια του βίντεο θα γίνονται διαλείμματα ολιγόλεπτα για να γίνουν σχολιασμοί από το δάσκαλο και τους μαθητές.
 Στη συνέχεια οι μαθητές θα διαβάσουν  το 1ο  κείμενο του σεναρίου. Αφού το διαβάσουν προσεκτικά  και με τη βοήθεια των υπερσυνδέσμων  τους (αποθηκευμένες φωτογραφίες , αντιγραφή από λεξικό), εξηγηθούν κάποιες λέξεις, περνούν στις ασκήσεις κατανόησης του κειμένου. Το 1ο φύλλο εργασίας περιλαμβάνει 1η άσκηση αντιστοίχισης(Δίνονται προτάσεις για να χαρακτηριστούν σωστές ή λάθος βάσει του νοήματός τους -hot potatoes), 2η  άσκηση αντιστοίχισης (ζητείται  να τοποθετηθούν σωστά οι δοσμένοι τίτλοι παραγράφων-Hot potatoes) και τέλος  σε επεξεργαστή κειμένου τους ζητείται να συνθέσουν την περίληψη του κειμένου για να διαπιστωθεί ο βαθμός κατανόησης του κειμένου(Οι περιλήψεις  εκτυπώνονται και  διαβάζονται στις υπόλοιπες ομάδες εργασίας).
                                                                             
2η Διδακτική ώρα
 Συνεχίζοντας στο P.P. θα παρουσιαστεί η θεωρία και οι ασκήσεις της γραμματικής.
Αναλυτικά :Δίνονται σε διαφάνεια οι τρεις μελλοντικοί χρόνοι. Με κουμπιά ενεργειών  πηγαίνουν από κάθε χρόνο στα σχετικά παραδείγματα  και από τον τελευταίο χρόνο οδηγούνται  στο  2ο φύλλο εργασίας, που περιλαμβάνει 1, 2, 3 ασκήσεις σε hot potatoes  και   μία σε  word όπου  θα μετατρέψουν κείμενο  από τον αόριστο στο συνοπτικό μέλλοντα. Τα κείμενα μπορούν να εκτυπωθούν.

3η Διδακτική ώρα
 Επιστρέφουν στη σελίδα περιεχομένων και διαβάζουν τη θεωρία  για τη γενική και αιτιατική των ουσιαστικών που φανερώνουν χρόνο. Σε δοσμένο κείμενο  στο 3ο φύλλο εργασίας υπογραμμίζουν τις αιτιατικές και τις γενικές αυτές.
Σε διαφάνειες πάλι θα παρουσιαστεί η γραμματική του υποθετικού λόγου. Θα δοθούν τα μέρη του υποθετικού λόγου, οι σχετικοί σύνδεσμοι και σε επόμενη διαφάνεια παραδείγματα αυτών. Σε 4ο φύλλο εργασίας (που θα δοθεί σε Α4 χαρτί) θα συμπληρώσουν αλλού τις υποθέσεις και αλλού  τις αποδόσεις.

4η Διδακτική ώρα

Δίνεται το κείμενο «η μηχανή του χρόνου» ,που περιέχει  υπερσύνδεσμο 
Καλούμε τους μαθητές στο 5ο φύλλο εργασίας ,αφού το διαβάσουν, να απαντήσουν στην ερώτηση «Αν είχατε μια μηχανή του χρόνου, πού θα θέλατε να ταξιδεύατε;(διαθέτει υπερσυνδέσμους-εικόνες). Ύστερα  τους ζητείται να καταγράψουν  σε πίνακα στο excel τα αποτελέσματα της ερώτησης και να τον αντιγράψουν στο φύλλο εργασίας. Στη συνέχεια  θα  δημιουργήσουν στο excel μία γραφική παράσταση(στήλη) όπου θα φανούν τα αποτελέσματα της ταξινόμησης και θα την αντιγράψουν στο φύλλο εργασίας.

5η Διδακτική ώρα
Τους δίνεται σταυρόλεξο  στο 6ο  φύλλο εργασίας. Οι ορισμοί προέρχονται από τα δύο κείμενα του σεναρίου.
Σε ίδιο φύλλο εργασίας πραγματοποιείται παιχνίδι ρόλων: Χωρίζονται σε ομάδες ανάλογα με την επιλογή της εποχής στην ερώτηση του 5ου φύλλου  εργασίας .Κάθε ομάδα  υπερασπίζεται  το ταξίδι με χρονομηχανή  σε μία  από τις  εποχές αυτές ως το συναρπαστικότερο  ταξίδι. Καταγράφουν τη βαθμολογία τους ανάλογα με την επιχειρηματολογία τους. Κάθε επιχείρημα βαθμολογείται με 1 βαθμό.

6η Διδακτική ώρα
Στο 7ο φύλλο εργασίας μπορούν να παρακολουθήσουν ολιγόλεπτο  βίντεο http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html σχετικό με τη διαβίωση αστροναυτών σε διαστημικό σταθμό δοσμένη με διασκεδαστικό  τρόπο.
 Τέλος  καλούνται να ζωγραφίσουν θέμα σχετικό με μία από τις έξι εποχές του 5ου φύλλου εργασίας.


Τα εργαλεία:Το λογισμικό P.P. θα χρησιμοποιηθεί στο μεγαλύτερο μέρος του μαθήματος.
Με to λογισμικό γενικής χρήσης word θα δημιουργηθούν κάποιες ασκήσεις των φύλλων εργασιών. Με  το λογισμικό hot potatoes θα δημιουργηθούν οι υπόλοιπες ασκήσεις. Το λογισμικό excel θα χρησιμοποιηθεί για την παράσταση των αποτελεσμάτων της ερώτησης. Η ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια θα χρησιμοποιηθεί για αναζήτηση πληροφοριών. Τέλος , ιστοσελίδες στο internet  θα χρησιμοποιηθούν για ενημέρωση και ψυχαγωγία.

Πηγές:Η πληροφόρηση γίνεται  με υπερσύνδεση ,κυρίως σε αποθηκευμένα αρχεία. Γίνεται όμως χρήση και του δικτυακού τόπου http://www.wikipedia.org

Αξιολόγηση:Η αξιολόγηση γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος. Αξιολογείται:
·        Η ανάπτυξη πρωτοβουλιών στην εκτέλεση των ασκήσεων.
·        Η ορθότητα των απαντήσεων στις ασκήσεις των φύλλων εργασίας(ιδιαίτερα στο 1ο φ.εργασίας-σύνθεση περίληψηςκειμένου,2ο φ.εργασίας-μετατροπή κειμένου από τον αόριστο σε συνοπτικό μέλλοντα,5ο φ.εργασίας-σταυρόλεξο)
·        Η συνεργασία και η επικοινωνία που υπήρξε ανάμεσα στα μέλη της κάθε ομάδας για την διεκπεραίωση των εργασιών.
·        Η ποιότητα των επιχειρημάτων και διαλόγων που ανέπτυξαν προκειμένου να υποστηρίξουν τη γνώμη τους στην άσκηση.

Επέκταση της δραστηριότητας
Τμήμα του σεναρίου( 5ο Φύλλο εργασίας) μπορεί να χρησιμοποιηθεί  για μαθηματικά   ΚΕΦ.17-2η ΕΝΟΤΗΤΑ ( μετατροπή κλασμάτων σε ισοδύναμα με παρονομαστή το 100/ποσοστά).
Επίσης μπορούν οι μαθητές να ασκηθούν στη συγγραφή μιας περιπέτειας για μια από τις 6 εποχές της ιστορίας και μάλιστα του Βυζαντίου .

Βιβλιογραφία
·        Βιβλίο μαθητή, Ε’ τάξης Δημοτικού, Οργανισμός Εκδόσεως  Διδακτικών Βιβλίων , 2009,Αθήνα
·        Βιβλίο δασκάλου, Ε’ τάξης Δημοτικού, Οργανισμός Εκδόσεως  Διδακτικών Βιβλίων, 2009, Αθήνα

Δικτυογραφία



Κάντε κλικ     εδώ  για να συνδεθείτε με την παρουσίαση των δραστηριοτήτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου