Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Κυριακή 29 Μαΐου 2011

Ο κόσμος των μελισσών (ΚΣΕ ΠΡΑΚΣΙΣ 2009-2010)


ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Τίτλος σεναρίου «Ο κόσμος των μελισσών»

Ταυτότητα σεναρίου
·       Συγγραφέας: Ντόβρου Χριστίνα – Ιωάννα
·       Γνωστική περιοχή: Το σενάριο αυτό περιλαμβάνει δραστηριότητες που καλύπτουν τα γνωστικά αντικείμενα που προβλέπει το ΔΕΠΠΣ για το νηπιαγωγείο: γλώσσα, μελέτη περιβάλλοντος, δημιουργία και έκφραση και πληροφορική.
·       Θέμα: Μελέτη της ανατομίας της μέλισσας και του τρόπου οργάνωσης της κοινωνίας τους.

Σκεπτικό της δραστηριότητας
·       Καινοτομίες:
Το διδακτικό αυτό σενάριο αποτελεί τμήμα ενός σχεδίου εργασίας με θέμα τα έντομα. Για τη επίτευξη των στόχων του σχεδίου εργασίας, σχεδιάστηκαν 3 δραστηριότητες που θα υλοποιηθούν στους 2 ηλεκτρονικούς υπολογιστές της τάξης. Μεμονωμένο λοιπόν, δεν αποτελεί ένα ολοκληρωμένο διδακτικό σενάριο αλλά έγινε επιλογή δραστηριοτήτων οι οποίες δρουν συμπληρωματικά στο ευρύτερο σχέδιο εργασίας που έχει οργανώσει ο εκπαιδευτικός.
·       Προστιθέμενη αξία:
Η πρώτη δραστηριότητα (αναζήτηση εικόνων στο διαδίκτυο) δίνει την δυνατότητα στα νήπια να έρθουν σε επαφή με ένα πολύ μεγαλύτερο όγκο πληροφοριών σε σχέση με το εποπτικό υλικό που διαθέτει ένα σχολείο. Επίσης, τα παιδιά εμπλέκονται προσωπικά στην επιλογή του εποπτικού υλικού, γεγονός που ενισχύει το κίνητρο και το ενδιαφέρον τους για διερεύνηση του θέματος.
Η δεύτερη δραστηριότητα (φύλλο εργασίας 1) έχει το πλεονέκτημα, σε σχέση με τις κλασσικές φωτοτυπίες, ότι δίνει την δυνατότητα στους μαθητές να πειραματιστούν με την διαδικασία της γραφής χωρίς το άγχος του οπτικού αποτελέσματος. Αρκετά παιδιά στην ηλικία των 5 ετών έχουν αποκωδικοποιήσει μέρος του γραπτού λόγου, παρ’ όλα αυτά η λεπτή τους κινητικότητα δεν έχει αναπτυχθεί ικανοποιητικά. Έτσι, απογοητεύονται όταν ενώ ξέρουν ποιο γράμμα πρέπει να γράψουν, δεν μπορούν να το αποτυπώσουν στο χαρτί τους. Το φύλλο εργασίας σε ηλεκτρονική μορφή, το οποίο συμπληρώνουν πληκτρολογώντας, τα βοηθά να ξεπεράσουν το άγχος αυτό.
Στην τελευταία δραστηριότητα, η παρουσίαση του παραμυθιού σε power point γίνεται με σκοπό να προκληθεί το ενδιαφέρον των παιδιών και να απολαύσουν έναν εντυπωσιακό τρόπο παρουσίασης της εργασίας τους ο οποίος θα αποτελέσει θετική ενίσχυση. Τα παιδιά δεν έχουν την δυνατότητα να δημιουργήσουν μόνα τους την παρουσίαση, τον ρόλο αυτό αναλαμβάνει ο εκπαιδευτικός, με την ενεργό πάντα συμμετοχή των μαθητών στην επιλογή των εφέ και του τρόπου παρουσίασης.


Πλαίσιο εφαρμογής
Το σενάριο αυτό απευθύνεται σε μαθητές νηπίου –
προνηπίου (ηλικίας 4 – 5 χρονών).
Η εκτιμώμενη διάρκεια του σεναρίου είναι δύο δίωρα. Οι
δραστηριότητες που περιέχει όσον αφορά την εφαρμογή τους μέσα στην τάξη του νηπιαγωγείου έχουν διάρκεια περίπου είκοσι λεπτά. Η διάρκεια τους ωστόσο μπορεί να μειωθεί ή να αυξηθεί ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα επιδείξουν τα νήπια κατά τη συμμετοχή τους.
Οι μαθητές θα εργαστούν στους δύο υπολογιστές που
βρίσκονται στην αίθουσα διδασκαλίας.
Τα νήπια απαιτείται να έχουν δεξιότητες πλοήγησης στο 
διαδίκτυο, χρήσης του office word και  του λογισμικού tuxpaint.
Η απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή είναι υπολογιστές
με σύνδεση στο διαδίκτυο. Οι υπολογιστές θα πρέπει επίσης να διαθέτουν τα προγράμματα tuxpaint, power point και word.
Οι μαθητές θα εργαστούν σε ομάδες των δύο ατόμων ανα
υπολογιστή.
Οι στόχοι του σεναρίου είναι:
-         τα παιδιά να αφηγούνται και να προάγουν την φαντασία τους.
-         να τοποθετούν στη σωστή χρονική σειρά διαδοχικά γεγονότα.
-         ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν νέες λέξεις που έμαθαν, π.χ. κηφήνας, κυψέλη, κηρύθρα.
-         να εξοικειωθούν με την χρήση του πληκτρολογίου του Η/Υ.
-         να αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο.
-         ενθαρρύνονται να γράφουν όπως μπορούν.
-         να εκφραστούν εικαστικά με την χρήση του λογισμικού tuxpaint.

Ανάλυση της δραστηριοτήτων

1η Δραστηριότητα
Αναζήτηση εικόνων στο διαδίκτυο
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες των δύο ατόμων και τους ζητείται να αναζητήσουν στο διαδίκτυο εικόνες σχετικές με την μέλισσα χρησιμοποιώντας την μηχανή αναζήτησης google. Τους εξηγώ την διαδικασία αναζήτησης εικόνων στο google:
αφού έχουμε ήδη ανοίξει την ιστοσελίδα επιλέγουμε στο πάνω αριστερά μέρος της σελίδας το εικονίδιο «εικόνες», στη συνέχεια πληκτρολογούμε την λέξη-κλειδί στο πλαίσιο της αναζήτησης και επιλέγουμε το εικονίδιο «αναζήτηση εικόνων». Από τις εικόνες που εμφανίζονται, τα παιδιά επιλέγουν αυτές που τα ενδιαφέρουν και τις αποθηκεύουν στον φάκελο με τίτλο «εικόνες μελισσών» που έχει ήδη δημιουργήσει ο εκπαιδευτικός στην επιφάνεια εργασίας. Όπου είναι απαραίτητο, παρέχεται στα παιδιά η βοήθεια που πιθανόν χρειάζονται. Τέλος όλη η ομάδα της τάξης παρατηρεί και σχολιάζει τις εικόνες που συγκέντρωσε  και επιλέγει ποιες από αυτές θα εκτυπώσει για να χρησιμοποιήσει ως εποπτικό υλικό.


2η Δραστηριότητα
Φύλλο εργασίας με τα μέρη του σώματος της μέλισσας

Δίνεται στα παιδιά το φύλλο εργασίας 1 και τους ζητείται να γράψουν τα μέρη του σώματος της μέλισσας, τα οποία έχουν διδαχθεί προηγουμένως. Δεδομένου ότι το σενάριο αυτό απευθύνεται σε νήπια, δεν μας ενδιαφέρει τα παιδιά να πληκτρολογήσουν μια πλήρως ορθογραφημένη λέξη αλλά όσα γράμματα ή συλλαβές έχουν καταφέρει να αποκωδικοποιήσουν. Τα περισσότερα νήπια βρίσκονται στο συλλαβικό στάδιο όπου αναπαριστούν κάθε συλλαβή με ένα γράμμα, συνήθως το σύμφωνο, έτσι αντί για την λέξη «σώμα» μπορεί να γράψουν «σμ», απάντηση την οποία δεχόμαστε ως σωστή.

3η Δραστηριότητα:
 Δημιουργία παραμυθιού από τα παιδιά και παρουσίασή του σε power point

Συγκεντρώνεται όλη η ομάδα της τάξης στην γωνιά της συζήτησης και τους προτείνεται να φτιάξουν το δικό τους παραμύθι που θα ξεκινάει με την φράση «Μια φορά κι έναν καιρό ήταν η Σούλα η μελισσούλα…». Κάθε παιδί συμπληρώνει την ιστορία με μια φράση που να έχει νόημα και να εξελίσσει την υπόθεση ώστε να δημιουργηθεί ένα παραμύθι με αρχή, μέση και τέλος. Η νηπιαγωγός καταγράφει όσα λένε τα παιδιά και στο τέλος τους το ξαναδιαβάζει ώστε να κάνουν τυχόν διορθώσεις. Στη συνέχεια χωρίζεται η ιστορία σε παραγράφους, δημιουργούνται ομάδες των δύο ατόμων και ζητείται από κάθε ομάδα να ζωγραφίσει στο tuxpaint μια ζωγραφιά που να απεικονίζει το νόημα της κάθε παραγράφου. Τέλος, δημιουργείται ένα power point όπου σε κάθε διαφάνεια μπαίνει η ζωγραφιά των παιδιών και γράφονται τα λόγια που αντιστοιχούν, έτσι δημιουργείται το παραμύθι  σε ηλεκτρονική μορφή. Επειδή το power point είναι ένα λογισμικό που δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί από παιδιά, την δημιουργία του την αναλαμβάνει αποκλειστικά η νηπιαγωγός, ζητώντας την γνώμη της τάξης για την μορφοποίηση.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου