Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Κυριακή 29 Μαΐου 2011

Να σου πω τι έμαθα; (ΚΣΕ ΠΡΑΚΣΙΣ 2009-2010)


1.   Τίτλος :Να σου πω τι έμαθα;

2.   Ταυτότητα του σεναρίου:
·        Συγγραφέας: Μπαλτάς Αντώνης
·        Γνωστική περιοχή:Γλώσσα στη Β΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου.
·        Θέμα:Ενότητα: 24 «Να σου πω τι έμαθα;»  
Χρήση εγκυκλοπαίδειας, κατανόηση πληροφοριακών κειμένων, υπώνυμα και υπερώνυμα».
Είναι απόλυτα συμβατό με το σχολικό Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών και το ΔΕΠΠΣ και αφορά στην αναζήτηση -κατανόηση - οργάνωση των πληροφοριών και τη δημιουργική γραφή. Αναπτύσσει  την κριτική σκέψη και τη φαντασία των παιδιών μέσα από την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική πράξη.

3.   Σκεπτικό της δραστηριότητας
·        Καινοτομίες: Το σενάριο για τη διδασκαλία της παραπάνω ενότητας στηρίζεται στην καθοδηγούμενη χρήση του διαδικτύου από τους μαθητές στο εργαστήριο πληροφορικής  και συγκεκριμένα στην ιστοσελίδα: http://an-baltas.webnode.com , κάνοντας κλικ στη ΓΛΩΣΣΑ  και στη συνέχεια στο σύνδεσμο:«Να σου πω τι έμαθα»,  αντλούν πληροφορίες και εκτελούν διάφορες δραστηριότητες.
·        Προστιθέμενη αξία: Οι μαθητές με βάση το σενάριο αυτό βρίσκουν πληροφορίες, παρατηρούν εικόνες, βλέπουν video σχετικά με το θέμα. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες που εμπεριέχει συμβάλλουν στην ανακαλυπτική μάθηση, στην οργάνωση των πληροφοριών, στη δημιουργική γραφή, στη σαφή διατύπωση  συμπερασμάτων, στην αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. μέσα από τη χρήση του διαδικτύου, του κειμενογράφου, του inspiration, του hot potatoes και του προγράμματος ζωγραφικής.
Έτσι:
·        Αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητα και τα χαρακτηριστικά ενός εγκυκλοπαιδικού άρθρου και
·        εξασκούνται έμμεσα στην αναζήτηση της σχέσης ανάμεσα σε υπερώνυμα και σε υπώνυμα.


·        Γνωστικά – Διδακτικά προβλήματα
Οι μαθητές στο σενάριο αυτό έχουν:
·        Να αναζητήσουν, να κατανοήσουν και να  οργανώσουν πληροφορίες σχετικές με ένα θέμα από το διαδίκτυο.
·        Να συσχετίσουν τις πληροφορίες.
·        Να οικοδομήσουν και  να επεξεργαστούν γνωστικές έννοιες που αφορούν το συγκεκριμένο θέμα.
·        Να ασκηθούν στη χρήση των ΤΠΕ (λογισμικό παρουσίασης-δημιουργία κειμένου στο word, δημιουργία εννοιολογικών χαρτών και να εκφραστούν καλλιτεχνικά μέσα από το πρόγραμμα Revelation Natural Art )

4.   Πλαίσιο εφαρμογής
·        Απευθύνεται σε μαθητές της Β΄ τάξης.
·        Χρόνος υλοποίησης : 5 διδακτικές ώρες.
·        Χώρος υλοποίησης: Στο εργαστήριο πληροφορικής. 
·        Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών: Οι μαθητές είναι απαραίτητο να γνωρίζουν τις βασικές λειτουργίες του κειμενογράφου, του διαδικτύου καθώς και των προγραμμάτων PowerPoint, inspiration, και  του προγράμματος ζωγραφικής.
·        Απαιτούμενα  βοηθητικά υλικά και εργαλεία: Για να υλοποιήσουν οι μαθητές τις δραστηριότητες που προβλέπονται από το σενάριο, πρέπει  οι υπολογιστές με τους οποίους θα εργαστούν, να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, και να είναι εφοδιασμένοι με τα απαιτούμενα προγράμματα  word, power point, inspiration, και paint.
·        Κοινωνική ενορχήστρωση: Κατά τη διεξαγωγή των επιμέρους βημάτων του σεναρίου οι μαθητές καθώς εργάζονται ανά δύο σε κάθε υπολογιστή έχουν τις ευκαιρίες να συνθέτουν τις απόψεις τους και να συνεργάζονται, πετυχαίνοντας έτσι  καλύτερη κατανόηση και οργάνωση των πληροφοριών και οδηγούνται στη μάθηση.
5.   Στόχοι της δραστηριότητας
Βασικός σκοπός του εκπαιδευτικού σεναρίου είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τα γενικά χαρακτηριστικά ενός εγκυκλοπαιδικού άρθρου, να αντιληφθούν τη χρησιμότητά του και να εξοικειωθούν με τη δομή της εγκυκλοπαίδειας. Επίσης να  αναζητήσουν και να κατανοήσουν τη σχέση ανάμεσα στα υπερώνυμα και στα υπώνυμα.


Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία:
v Να εξασκηθούν σε δεξιότητες συλλογής και οργάνωσης πληροφοριακού υλικού και να αναπτύξουν διερευνητικές ικανότητες.
Ως προς τη χρήση των ΤΠΕ:
v Να αξιοποιήσουν το εργαλείο των εννοιολογικών χαρτών, συμπληρώνοντας μόνοι τους  τους εννοιολογικούς χάρτες που προβλέπει το σενάριο.
v Να χρησιμοποιήσουν τον κειμενογράφο για παραγωγή κειμένου.
v Να δημιουργήσουν μια παρουσίαση
v Να κάνουν χρήση του προγράμματος ζωγραφικής.

6.   Ανάλυση της δραστηριότητας.

v 1η ώρα
Έναυσμα ενδιαφέροντος: Παρακολουθούν το  video για το ουράνιο τόξο, ενώ στη συνέχεια βλέπουν  τις εικόνες 1 και 2  στην επιλεγμένη τοποθεσία.
Διαβάζουν τα κείμενα σχετικά με το ουράνιο τόξο (εγκυκλοπαιδικό άρθροποίημα) και προσπαθούν να βρουν ομοιότητες – διαφορές ανάμεσα στα δυο κείμενα.(σύγκριση)

v 2η ώρα
Συμπλήρωση των εννοιολογικών χαρτών με τα χρώματα του ουράνιου τόξου, τα φρούτα και τα ζώα.(Κατακτώντας έτσι έμμεσα τις έννοιες υπερώνυμα – υπώνυμα.)
Αναζήτηση πληροφοριών μέσα από υπερσυνδέσμους για τον ελέφαντα, τη φτέρη και τη διώρυγα της Κορίνθου.(Άντληση και οργάνωση πληροφοριών)
Συμπλήρωση εργασίας σχετικά με τον ελέφαντα (hot potatoes).

v 3η ώρα
Ανάγνωση των πληροφοριών που παραθέτονται σχετικά με το λύκο και συζήτηση μεταξύ των μελών της κάθε ομάδας.
Δημιουργική γραφή με τη χρήση του  κειμενογράφου (word) ενός παραμυθιού με ήρωα έναν καλό λύκο.(Ανάπτυξη της δεξιότητας συγγραφής κειμένων με το συγκεκριμένο πρόγραμμα) Οι μαθητές μέσα από τη συγγραφή οργανώνουν τις σκέψεις τους και συντάσσουν ένα κείμενο σε μια λογική  σειρά)
Ανάγνωση μέσα από υπερσύνδεσμο ενός ακόμη παραμυθιού για έναν καλό λύκο.

v 4η ώρα
Δημιουργία από κάθε ομάδα με το πρόγραμμα power point μιας παρουσίασης σχετικά με τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά (επιτραπέζια και μη), μπαίνοντας στη λογική της οργάνωσης των παιχνιδιών σε δυο ομάδες. Στη συνέχεια παρουσιάζονται στις υπόλοιπες ομάδες. (Αυτενέργεια των μαθητών  στην κάθε ομάδα και σύνθεση.)

v 5η ώρα
Παίζουν το ηλεκτρονικό παιχνίδι «φιδάκι» αφενός για να  εξοικειωθούν με  τη λεπτή κινητικότητα που απαιτεί η χρήση του ποντικιού και του πληκτρολογίου και αφετέρου για να  χαλαρώσουν από τις προηγούμενες δραστηριότητες.
Χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα της ζωγραφικής,  τα μέλη της κάθε ομάδας ζωγραφίζουν το δικό τους ουράνιο τόξο των ευχών για ένα όμορφο καλοκαίρι.(Ελεύθερη δημιουργική εικαστική έκφραση)


v Ο δάσκαλος συμβουλεύει, καθοδηγεί και εξηγεί για τις κινήσεις που πρέπει να κάνουν οι μαθητές σε κάθε φάση του σεναρίου και μέσα από τον υποστηρικτικό του αυτό ρόλο συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη και ενεργή συμμετοχή όλων.

v Τα εργαλεία που εμπλέκονται στην υλοποίηση του σεναρίου και που καλούνται οι μαθητές να χρησιμοποιήσουν, συμβάλλουν στην απόκτηση δεξιοτήτων με  τη βοήθεια των οποίων οι μαθητές αντλούν, οργανώνουν, δημιουργούν, συσχετίζουν και μετασχηματίζουν τις πληροφορίες για να οικοδομήσουν τη νέα γνώση.

6. Επέκταση της δραστηριότητας.  Οι μαθητές μπορούν να δραματοποιήσουν το παραμύθι που έγραψαν στο word και να το παίξουν στην τάξη τους.
Επίσης μπορούν με τα πινέλα τους και τα χρώματά τους να φτιάξουν ένα μεγάλο ουράνιο τόξο με τις ευχές τους για το καλοκαίρι.





7. Βιβλιογραφία
·        Βιβλίο δασκάλου για τη Γλώσσα Β΄ Δημοτικού
·        Πληροφορίες ουράνιο τόξο http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CF%85%CF%81%CE%AC%C E%BD%CE%B9%CE%BF_%CF%84%CF%8C%CE%BE%CE%BF
·        Βίντεο ουράνιο τόξο: http://www.youtube.com/watch?v=MTAu5H-iE0Q&feature=player_embedded
·        Πληροφορίες «Ελέφαντας»: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%AD%CF%86%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82
·        Πληροφορίες ¨φτέρη»:http://www.valentine.gr/nephrolepis_1.php



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου