Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Κυριακή 29 Μαΐου 2011

Ταξιδεύω στη θάλασσα (ΚΣΕ ΠΡΑΚΣΙΣ 2009-2010)


ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ
 ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ( ΧΑΛΚΙΔΑ 2010)


      Γλώσσα – γραπτή έκφραση

  1. Τίτλος: «Ταξιδεύω στη θάλασσα»(καράβια)
  2. Ταυτότητα:
Ø  Συγγραφέας: Χατζηκωνσταντίνου Ξένια
Ø Γνωστική περιοχή:  Εντάσσεται στη γνωστική περιοχή της Γλώσσας της Α΄ τάξης δημοτικού  και υποστηρίζεται από το αντίστοιχο σχολικό εγχειρίδιο. (Μάθημα «Καράβια» - δεύτερο τεύχος, ενότητα 7η ,  σελίδα 36)
Ø Θέμα:  θάλασσα-καράβια (δημιουργική γραφή σε ομάδες)
      (Σύνθεση πρότασης-περιγραφικοί ορισμοί)
Ø Διαθεματικότητα: Μουσική , Εικαστικά, Μελέτη

3.Σκεπτικό της δραστηριότητας:
v  Καινοτομίες: Πλουτίζω το λεξιλόγιό μου, δημιουργώ ένα κείμενο με την βοήθεια του υπολογιστή. Χρήση διαδραστικού πίνακα.
v  Προστιθέμενη αξία: Από  παιδαγωγική σκοπιά  το σενάριο αυτό κερδίζει την προσοχή των παιδιών, ξυπνά το ενδιαφέρον τους, τα κάνει ενεργά μέλη της ομάδας, διώχνει τις αναστολές και του πιο επιφυλακτικού μαθητή. Γοητεύει και ελκύει!
Έχει  ιδιαίτερη σημασία για τους μαθητές οι οποίοι προέρχονται από  ορεινές περιοχές και γενικά για μαθητές που δεν έχουν ή έχουν μικρή επαφή με τη θάλασσα.
v  Γνωστικά- διδακτικά προβλήματα:   Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι να γεφυρώσουν τα παιδιά την απόσταση ανάμεσα στον προφορικό και γραπτό λόγο.
     Η παιδαγωγική αξιοποίησή της για παιδιά μικρότερων τάξεων
     που μαθαίνουν να δομούν και να οργανώνουν το λόγο τους
     αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα!
     Άλλα προβλήματα είναι ο μικρός χρόνος και η διακοπή της
     διαδικασίας.

    4.Πλαίσιο εφαρμογής:
v  Απευθύνεται: Στην Α΄ τάξη (δημοτικού)
v  Χρόνος υλοποίησης: 6 ώρες
v  Χώρος υλοποίησης: Αίθουσα διδασκαλίας με διαδραστικό πίνακα.
v  Προαπαιτούμενες γνώσεις μαθητών: Χρήση του πίνακα (με αφή)
v  Βοηθητικά υλικά και εργαλεία: φύλλα εργασίας, ιστοσελίδες, ηχεία ηλεκτρονικός υπολογιστής, προβολέας. εκτυπωτής ,χάρτης,
     λογισμικό SMART,διαδραστικός πίνακας
v  Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης: ( Ομάδες 4 παιδιών) Οι μαθητές ενεργούν ατομικά και συλλογικά. Η συλλογική επεξεργασία του θέματος συνθέτει ένα ομαδικό τελικό κείμενο (με  προτάσεις που έχουν σχηματίσει τα παιδιά).

*      Στόχοι της δραστηριότητας:  
 Η θεματολογία του εκπαιδευτικού σεναρίου είναι σύμφωνη με τους   στόχους που περιγράφονται στα σχετικά Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών .



           Βασικός σκοπός του εκπαιδευτικού σεναρίου
           είναι να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με το γραπτό λόγο, με τα
           πολιτιστικά αγαθά που προσφέρει η κοινωνία, να διασκεδάσουν, να
           προβληματιστούν, να μάθουν, να εκφραστούν, να υπερβούν τα
           χρονικά και χωρικά του όρια και να επικοινωνήσουν με τους άλλους
          (Μπαμπινιώτης, 1985). Επιπλέον στην εποχή μας, την εποχή της
            πληροφορικής, ο γραπτός λόγος αποτελεί το κυριότερο μέσο
            αποθήκευσης, διακίνησης και πρόσληψης των πληροφοριών (Ράπτης,
            Ράπτη, 1997). Για τους λόγους αυτούς η εκμάθησή του είναι όχι μόνο
            ένας από τους βασικότερους στόχους κάθε εκπαιδευτικού  
             συστήματος, αλλά και μέσο ή προϋπόθεση για την  
             αποτελεσματικότερη λειτουργία
             της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας (Πόρποδας, 1988).    Η
             ενσωμάτωση των ΤΠΕ σε αυτή τη διαδικασίας είναι βασικός σκοπός
             της  παρούσας ενότητας.




*      Παιδαγωγικοί στόχοι:
  • Ενίσχυση κινήτρου και ενεργού συμμετοχής των μαθητών. (ανάρτηση, αφίσα-ζωγραφιά)
  • Ενθάρρυνση συνεργασίας σε ομάδες.
  • Ενθάρρυνση συμμετοχής μέσω της πολυαισθητηριακής προσέγγισης(χρήση εικόνας, ήχου…) .
  • Βελτίωση  κατανόησης γραπτού λόγου.
  • Βελτίωση παραγωγής γραπτού λόγου.
  • Βελτίωση χρήσης του ΗΥ – διαδραστικού πίνακα.
  • Συναισθηματική έκφραση (γραφή, τραγούδι, ζωγραφιά)




*      Διδακτικοί στόχοι:
  • Γλωσσική ανάπτυξη των μαθητών (προφορά, λεξιλόγιο κτλ. )
  • Ορθογραφία νέων λέξεων.
  • Σχηματισμός προτάσεων.
  • Οργάνωση κειμένου.








           5. Ανάλυση της δραστηριότητας:

















Α΄ φάση:
Τα  παιδιά έχουν κάνει ανάγνωση του κείμενου στα βιβλία τους. Σχολιάζουν τη συλλογή. Ταξιδεύουν στο χάρτη της τάξης. Εντοπίζουν την Εύβοια και τη Σκόπελο.
Στον πίνακα ανοίγει το blog (http://xatzikpol-glwssa.blogspot.com)
Διαβάζουμε το κείμενο μεγαλόφωνα.
Ένα παιδί από την πρώτη ομάδα ανοίγει τον πρώτο υπερσύνδεσμο. Μεγεθύνουμε την εικόνα. Προφορικά δίνεται ο πρώτος ορισμός.
Μαθητής της δεύτερης ομάδας ακουμπά τη δεύτερη λέξη-υπερσύνδεσμο ,  δίνει  νέο ορισμό και κάνει σύγκριση με το προηγούμενο. Αντιμετωπίζουμε με τον ίδιο τρόπο όλα τα πλεούμενα.
Στον υπερσύνδεσμο «Σκόπελος» βλέπουμε το νησί από κοντά  (www.inskopelos.gr/images/skopelos_map.jpg) ή ταξιδεύουμε σ’ αυτό  με βίντεο. (skopelos)





Στον υπερσύνδεσμο «πλώρη» μαθαίνουμε τα μέρη του πλοίου.

Μέρη πλοίου:

 Κατασκευή του αρχαίου καραβιού με τα τεράστια μάτια.
Μια συλλογή από πολεμικά καράβια.
Εικόνες από μια άλλη εποχή (αρχαία Ελλάδα).
Επίσκεψη στο Ναυτικό Μουσείο.
Κλείνουμε την πρώτη φάση με το τραγούδι:
«Ήταν ένα μικρό καράβι»     (στίχοι )











Β΄ φάση

Τα παιδιά εργάζονται ομαδικά και συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας.
(συζητούν, θυμούνται, συμπληρώνουν, διορθώνουν  )
Γίνεται διόρθωση αφού επαναφέρω τον υπερσύνδεσμο «πλώρη»

Γράφω τις  νέες λέξεις στο Mix .
Σέρνουν τα γράμματα (αφή) ,σχηματίζουν λέξεις.
Παίζουμε , μαθαίνουμε και πλουτίζουμε το λεξιλόγιό μας.
Σχηματίζουν  προτάσεις (15 λεπτά)

Γράφω τις  προτάσεις των παιδιών στο word magnets.
Σέρνουν τις λέξεις (αφή) σχηματίζουν προτάσεις.

(Εκπαιδευτικά παιχνίδια)

Γ΄ φάση

«Το καράβι που θα ήθελα να έχω»


Με τη βοήθεια  του 3ου φ.ε. και τις προτάσεις του 2ου γράφουμε ομαδικά στον πίνακα ένα όμορφο μικρό  κείμενο. Το εκτυπώνω και κάνω νέα ανάρτηση στο ιστολόγιο paidikaoneira .                                                       (  http://xatzikpol-glwssa.blogspot.com)

(Ο δάσκαλος/δασκάλα παρακολουθεί το έργο των ομάδων και προσφέρει
βοήθεια, καθοδήγηση και ενισχύσεις σ’ όλες τις φάσεις.)


χορός και τραγούδι

          (Άσπρα  καράβια  τα  όνειρά  μας!!!!!)    ( στίχοι )

Επέκταση της δραστηριότητας:
1) Ασκήσεις γραπτής έκφρασης από το λογισμικό :


2) Ζωγραφίζω ή κατασκευάζω το καράβι των ονείρων μου:

Τα  παιδιά φτιάχνουν το καράβι που φαντάζονται με διάφορα υλικά. Ακόμα το ζωγραφίζουν με το παρακάτω λογισμικό:
Βλέπουν έργα μικρών και μεγάλων ζωγράφων
 (Έκθεση έργων, ανάρτηση στο ιστολόγιο) 

3) Επισκέψεις:
(λιμάνι, ιχθυόσκαλα, ναυπηγείο, καγιακ, ναυτικός όμιλος,       ναυτικό μουσείο) 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Μπαμπινιώτης, Γ. ( 1985). Εισαγωγή στην Σημασιολογία. Αθήνα  (αυτοέκδοση)

Πόρποδας, Κ. (1988): Εισαγωγή στην τεχνολογία της Ανάγνωσης.  Πάτρα: (επανέκδοση)

Ράπτης, Α. & Ράπτη, Α.(2005). Μάθηση και Διδασκαλία στην Εποχή της Πληροφορίας: Ολική Προσέγγιση, Τόμοι. Α &Β, Αθήνα

Σπαντιδάκης, Ι. (1998). Δυσκολίες Γραπτής έκφρασης των μαθητών του δημοτικού σχολείου. Σχεδιασμός εφαρμογή και αξιολόγηση διδακτικών
προσεγγίσεων για την ανάπτυξη των μεταγνωστικών δεξιοτήτων των
μαθητών  με και χωρίς τη χρήση υπολογιστή .
(«Προμηθέας» – «Κοινωνικογνωστική προσέγγιση»)

Βιβλίο δασκάλου (α΄τάξη)
Βιβλίο μαθητή  (α΄τάξη)


ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ














Όνομα: _______________

Σκέψου και γράψε όσες περισσότερες λέξεις μπορείς σχετικές με το πλοίο…





























________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________




Το καράβι που θα ήθελα να έχω
                                                         





Επεξήγηση με σύννεφο: 2. Τι όνομα θα του έδινες;
Επεξήγηση με σύννεφο: 3. Πώς θα κινείται; (πανιά, μηχανή)




                                                                                     





























Λέξεις που μπορούν να με βοηθήσουν:
κρουαζιερόπλοιο
επιβατικό πλοίο
αλιευτικό πλοίο
καράβι


χρώμα
μηχανή
πανιά
φουγάρο
άγκυρα
πλώρη
σημαία

ωκεανός
κόσμος
τρόφιμα
φάρμακα
αποσκευές
ναύτες
Θα ήθελα
Θα είχε
Εύχομαι



                      Άνοιξε το φωτο-καράβια για να πάρεις ιδέες!!!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου